Morit Rozen's Blog - HRD

יום שבת, מרץ 24, 2007

איזה מין פמיניזם????
מרץ הוא חודש שנושא הנשים עולה בו לכותרות. 8 במרץ הוא יום האישה הבינלאומי, ותמיד לפני וגם קצת אחרי, יש כתבות על "איפה נשים ממוקמות היום בעסקים/בחברה...". כמה אנחנו מרוויחות, כמה מנהלות, כמה בשוק העבודה ועוד ועוד...
ב 7 למרץ הלכתי לכינוס באוניברסיטת בר אילן שנערך בשיתוף עם פורום המנהלות בהיי טק לרגל יום האישה הבינלאומי.
מצאתי את עצמי באמצע היום בחדר גדול, מלא ב~200 נשים. רק נשים. בשלב כלשהו הגיע פאנל המנהלים. מנהלים. רק גברים.
הוזמנו לפאנל הגברים שחתמו על האמנה לקידום הנשים בהיי טק. מאחר ועל האמנה חתומים מנכ"לים ועד כה חתמו רק מנכ"לים גברים, הפאנל שהוזמן היה רק של גברים.
חשבתי אחר כך הרבה על איך אנחנו מנסות כנשים לקדם את השיוויון, את הפמיניזם, את עצמנו.
יש משהו בניסיון הזה להשפיע על העולם הגדול מתוך הואקום של אולם מלא נשים. לא שכל אחת מהנשים לא מנסה/רוצה באמת להוביל לשינוי, אבל משהו חסר לי בשינוי הזה. גברים חסרים לי.
על הבמה ישבה קבוצה של גברים. היה שם תהליך הזוי קצת, כל אחד מהם ניסה להציג כמה הוא טוב יותר מהאחרים בקידום נשים. "אצלי 40% נשים", "אצלי ההנהלה 50%" ועוד ועוד. שוב - אני משוכנעת שכל אחד מהם באמת מקדם נשים בארגונו, ונחמד לראות תחרות גברית של מי מקדם יותר נשים ...
לי היו חסרים הגברים בקהל.
ההזמנה שהגיעה אלי מוענה למנכ"ל והיה כתוב בה - "אנא העבר לנשים בארגונך, (וגם אתה מוזמן כמובן)". כלומר ברור שרק נשים תתעניינה בנושא קידום נשים.
לא ברור לי איך זה לא צועק לכל מי שעוסק בתחום, שזה נושא חברתי. שגברים ונשים צריכים לטפל בו יחד.

בסדנאות ובייעוץ למניעת הטרדה מינית שאנחנו מציעים, אני מגיעה תמיד עם בעז קפסוטו. יש מסר מבחינתנו שאנחנו מנסים להעביר. הטרדה מינית זה נושא של גברים ונשים. המטרידים יכולים להיות גברים אבל גם נשים יכולות להטריד, או לפחות לפגוע באחרים ואחרות בדברים או במעשים. מוטרדים הן בד"כ נשים, אבל גם גברים יכולים להיות מוטרדים. לטפל בנושא הטרדה מינית ומניעתה אפשר רק ביחד - גברים ונשים.

יצאתי מהפורום ב 7 למרץ עם משימה. ממש הרגשתי סוג של שליחות.
למצוא דרך להוביל את הנושא של קידום נשים בתעשייה, בתעסוקה, בחברה ביחד - גברים ונשים.
אם מישהו/מישהי מקוראי הבלוג רוצה להצטרף אלי... ההזמנה מאד פתוחה. תגובות לבלוג מגיעות ישירות אלי.
מורית
054-2424707

1 Comments:

  • הנה, זכיתי להיות הראשונה להגיב, וראו זה פלא גם אני אשה. מצדיק במשהו את הטענה שלך, לא?
    למה קידום בעולם העבודה מעניין בעיקר נשים? והאם זה באמת מעניין את הנשים, או שגם את הנשים זה כבר לא מספיק מעניין? לפעמים נדמה לי שאם נדבר על שוויון בין נשים לגברים בעולם העבודה, מראש נעייף את הקהל שלנו, גברים ונשים כאחד. הנושא, לצערנו הרב, מתחיל להיות שחוק עד דק, והפרשיות במדינתנו רק ממאיסות את הנושא עוד יותר, וכך קורה שבמקום שהצורך בטיפול יהיה ברור יותר ובהתאם לכך המוטיבציה לפעולה תעלה- קורה ההפך, אנחנו מעדיפים להדחיק. עם ישראל לא מהר כ"כ הולך לטיפול. הוא מעדיף לחשוב שמשוגעים הם אלו שהולכים לפסיכולוגים, והוא לא משוגע. יתרה מכך, האמא הפולנייה תמיד ספרה לו תמיד עד כמה הוא מוצלח. וגם הוא, מה לעשות, ממש נוטה להסכים אתה.
    בדומה לכך, גם ארגונים, במודע או שלא במודע חושבים כי הם הכי "בסדר שיש". שאצלם יש הכי פחות "עניינים כאלה" של חוסר שוויון בין גברים ונשים, שלא לדבר על הטרדות, טפו טפו, שלא נעלה את זה על בדל שפתנו בכלל, ממש לא שייך לדבר על "הנושא הזה" ועל הארגון שלהם באותו משפט... מביך.
    אז מה כן? איך בכל זאת ניתן להציג את נושא השוויון בעולם העבודה בצורה קצת יותר מזמינה ומלהיבה? איך נרתום אנשים לפעולה? איך נגרום לאנשים ולנשים להפסיק להתגונן, ובמקום זאת- לחשוף את החולשות, את הקשיים בדרך לשוויון, ובסופו של דבר- לגרום לכך שאכן יהיה יותר שיוויון?
    לדעתי, קודם כל כדאי להפסיק ולדבר על שוויון ולהתחיל לדבר על איכויות שונות. כן, לנשים ולגברים ישנן איכויות שונות בכל ההיבטים שקשורים לעולם העבודה: סגנון ניהולי שונה, סגנון קבלת החלטות שונה, סגנון שונה של מתן משוב וקבלת משוב.
    החיים שלנו, או אם תרצו, הספרות האקדמית, מספרים לנו על איכויות שונות, אך משלימות. בדיוק כמו בזוגיות- כל צד מביא את החלק שלו, את הייחודיות שלו ושני החלקים יוצרים בסוף יותר משלם...
    ישאל המנכ"ל בארגון, למה באמת כדאי לי לקדם נשים בארגון, אם בסך הכל אני די מרוצה מהגברים שממלאים את התפקידים הניהוליים, או להפך (בואו נהיה אופטימיים...), תשאל המנכ"לית למה כדאי לה לקדם גברים בארגון שלה (עבדתי פעם בחברת מיון והשמה, אף גבר לא עבד שם, או בחברות המתחרות) הייתי עונה להם: כי הארגון ירוויח מזה. ובגדול. בדיוק כמו שאף אחד מאתנו לא היה בוחר מלכתחילה שיהיה רק אבא לילד שלו, או רק אמא, אלא אב ואם, שני צדדים משלימים, שיעניקו לילד דברים שונים, שיפתחו את הילד מכיוונים שונים, מזוויות שונות. עבור מנכ"ל או מנכ"לית, הארגון הוא סוג של ילד, בן טיפוחים, הוא רוצה בשבילו את הכי טוב שיש. לא פחות מזה. אם הם רק יאמינו בכך הם גם יסכימו לפעול למען המטרה הזו, ולשנות דברים, באמת לשנות.
    בואו נספר להם שדברים שרואים מכאן לא רואים משם, וכן, אנחנו שונים- אנחנו מביאים דברים שונים למערכות יחסים, ובוודאי שגם לארגון בו אנחנו עובדים. אנחנו איכויות שונות שנפגשות יחד ומחוללות עולם ומלואו, שביחד מביאות לתהליכים טובים ומשמעותיים בהרבה מאלו שקיימים בארגונים חד מגדריים. ארגון שמשכיל לשלב בין גברים ונשים הוא ארגון שיודע כי הוא לא רוצה לוותר על אף איכות.
    אני יכולה לספר לכם הרבה על האיכויות השונות אך המשלימות הללו. למעשה, כל אחד מאתנו, אם יתבונן באינטראקציה בין הוריו או בינו לבין בן/בת זוגו, יוכל לספר לנו על האיכויות השונות הללו. חשבו על מקום העבודה שלכם, ומה מביא אתו כל אחד מהעובדים או העובדות.
    למעשה, הנושא הזה בנפשי כי אני חוקרת אותו במסגרת עבודת הדוקטורט שלי. אם זה יעניין אתכם, אני אשמח לספר לכם קצת יותר.
    בינתיים, תודה למורית על המחשבות שהציתה בי, ואני מחכה לתגובות של כולכם.

    שלכם,
    אורית מאנדל

    By Anonymous אנונימי, at 6:18 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home